Izglītības ziņas
Valodiņa

Dobeles pirmsskolas izglītības iestādē “Valodiņa” 26. aprīlī notika izglītojošs pasākums ,,Ģimenes skoliņa” bērnu vecākiem kopā ar saviem mazuļiem. Pasākuma mērķis bija sekmēt teorētiskas zināšanas un jēgpilnu praktisku darbošanos ar dažādām digitālajām tehnoloģijām.

Kāda ir to nozīme pirmsskolā?

Mēs dzīvojam laikā, kad digitālās tehnoloģijas ir sabiedrotais mūsu dzīvēs. Pirmsskolas vecuma bērni ikdienā darbojas ar dažādām digitālajām ierīcēm, tādēļ ir svarīgi iemācīties tās lietot  jēgpilni un izglītojoši.

Teorētiskajā daļā vecāki iepazinās ar tehnoloģiju drošu lietošanu pirmsskolā, interaktīvo tāfeli un mācību platformām, ko pedagogi ikdienā izmanto mācību procesā, lai dažādotu zināšanu apguves veidus un mācību metodes. Iestādes pedagogi demonstrēja vecākiem https://bernistaba.lsm.lv, https://maciunmacies.valoda.lv un citas digitālas platformas, aicinot vecākus tās mērķtiecīgi lietot arī mājās.

Vecāki mācījās izmantot ChatGPT jeb mākslīgā intelekta piedāvātās iespējas, kas  strauji “ienāk” izglītībā un mācību procesā. Vecāki piedalījās aptaujā, dalījās pieredzē un izteica savu viedokli dažādos jautājumos, izmantojot interaktīvu lietotni. 

Kas ir jaunā alfas paaudze jeb digitālie mazuļi?  Kāpēc nav vēlams bērniem līdz divu gadu vecumam skatīt viedierīces, kādus draudus tas var radīt bērna attīstībā? Kāpēc viedierīču saturam ir jābūt mērķtiecīgam, interaktīvam, izglītojošam?  Šie un vēl citi jautājumi kļūst aizvien aktuālāki.

Praktiskajās nodarbībās vecāki darbojās kopā ar bērniem, izmēģinot pirmsskolā pieejamās tehnoloģijas.

Gaismas galdi ir ierīces, uz kurām bērni darbojas ar smiltīm, dabas materiāliem, krāsām, zīmē, iejūtas arhitekta lomā, veido sižetiskas kompozīcijas utt.. Pirmsskolā gaismas galdi ir visās grupās, mācību procesā tos izmanto gan skolotājas, gan logopēdi.

Ikdienā bērniem ļoti patīk Robotpeles. Veicot robotu programmēšanu un vadīšanu ar pulti bērni attīstīta domāšanu, iztēli,  spēju orientēties ierobežotā laukumā, sadarboties.

Digitālie mikrofoni ļauj pārvērst balsis dažādos toņos, līdz ar to ir iespējams iejusties dažādos tēlos, būt emocionāli aktīviem.

Bērni kopā ar vecākiem izspēlēja spēli “Dzīvnieki”. Ar viedtelefonā esošas mobilās aplikācijas palīdzību spēle kļuva par  4D interaktīvu spēli. Bērni ar digitālās ierīces palīdzību noskaidroja, kā, piemēram, jūras iemītnieks izskatās dimensiāli, kādas skaņas tas raida, kā arī uzzināja teorētisku aprakstu par šo dzīvnieku.

Pedagogi demonstrēja daudzveidīgas viedtelefona mērķtiecīgas izmantošanas iespējas, piemēram, kā pētīt jebkuru sīku priekšmetu, kukaiņus, ziedu struktūru, izmantojot Makro foto iestatījumu, kas ļauj bērniem redzēt skatus tuvplānā.

Pasākumā vecāki īpašu interesi izrādīja par Digitālo pildspalvu, kas savienota ar viedtālruni. Pildspalva dod iespēju zīmēt gaisā, tā inovatīvā un radošā veidā apgūstot jaunas prasmes un zināšanas Hologrammu veidošanā ar datora palīdzību. Rezultātā tika radīti krāsaini 3 dimensiāli, kustīgi, telpiski objekti, kas vecākiem bija viena no pārsteidzošākajām inovācijām.

Lielu interesi radīja Digitālo trafaretu zīmēšana, kā arī stacija, kurā pedagogi demonstrēja Audio pasaku izmantošanu, sekmējot bērna iztēles un valodas prasmju attīstīšanu.

Tehnoloģijas ir mūsu nākotne, draugs un sabiedrotais. Ir ļoti svarīgi atcerēties, ka jebkuras tehnoloģijas izmantošana izglītības iestādē un ģimenē  ir noderīga tikai tad, ja tā tiek izmantota jēgpilni, sniedzot kādu pievienoto vērtību.

 

Informāciju sagatavoja: Līva Grante, Dobeles pirmsskolas izglītības iestādes “Valodiņa” vadītājas vietniece

Foto no izglītības iestādes arhīva